Maränger med choklad- och kolasås

Publicerad 2015-02-13 17:32:03 i Allmänt, FOTO - ätbart,

Dagens bakverk i skolan blev varmvispade maränger med choklad- och kolasås. Som jag längtat efter att min grupp ska få göra detta! Jag har nyligen smaskat på en med kolasås i och det är verkligen himmelriket. Så underbart.
 
Det är väldigt enkelt, men lite trixigare en vanlig maräng:
Man mäter upp sockret och äggvitan man ska ha. Värmer det i en kastrull till 60-70 grader. Sen vispar man med elvisp till full volym, det vill säga till en stor fluffig massa. Så trycker man i såsen man vill ha, utan att blanda runt det. Istället rör man försiktigt på ytan med skeden på den delen man precis ska ta upp. Man får ösa i mer sås efterhand i bunken. Lägg inte upp för stora klickar på plåten, då de nästan blir dubbelt så stora i ugnen. Vi gräddade våra maränger i 150 grader, 45 minuter. Då har vi dock stora varmluftsugnar så det kan vara annorlunda när man gör det hemma!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen, 17 år

Hej hallå! Vad kul att du har hittat hit. Här kan du läsa om min vardag som vanligtvis består av att skratta, fotografera, smaska på nybakade sötsaker, läsa och spendera pengar på kläder (även fast garderoben redan är överfull) Nu vet du lite om mig, varsågod att kika runt! Vill du kontakta mig? Mejla då till [email protected]!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela