BUDAPEST

Publicerad 2013-07-20 20:17:00 i Allmänt, Resor,

Hej allesammans! 
 
Igår kväll kom jag hem till lilla Motala igen, efter att ha tillbringat några fantastiska dagar i Budapest. Vädret var perfekt, varmt och skönt. Omkring 28-30 grader, visade internet. Hotellet var bra, frukosten var nästintill enorm. det fanns massor av bröd, yoghurt, flingor, frukt, ägg, korv och en MASSA olika pålägg. Det fanns minst 4 olika ostsorter, till exempel. Utöver allt detta fanns det te, kaffe, varm choklad, fikabröd, med mera. Jag har säkert missat halva frukostbordet nu också! ;)
 
Första dagen vandrade vi omkring på en höjd, ovanför hotellet, där bland annat slottet låg. Det var en väldigt fin utsikt och jag knäppte såååå många bilder! Uppe på höjden fanns det fina fontäner, blommor, caféer, det var underbart! Men också väldigt varmt. Svetten rann och min colaflaska var mycket användbar. Men jag klagade inte, det var ju ganska skönt jämfört med Sverige i vissa tillfällen. Det jag inte kunde förstå var hur folk kunde knalla runt i långa, varma jeans och långärmat. Jag skulle ha känt mig som en bastu...
 
Efter turen där uppe, var det dags att ta sig över bron för att gå mot shoppingen! Det gick ju sådär. Vi kunde verkligen inte hitta någon gågata eller något center där alla butiker var samlade. Vi frågade en tjej som stod och sålde några grejer. Hjälpte det? Nej. Tyvärr inte. Jaha, det var väl bara att fortsätta då. Så fort vi såg en stor byggnad, lös vi upp och la på ett kål för att komma fram. När vi stod framför ingången hade leendet slocknat, då vi insåg att det bara var ett ställe med en massa kontor. Typiskt. Vi virrade runt väldigt länge, det kändes hopplöst! Vart man än gick dök det bara upp kyrkor och restauranger. 
 
" Men vi vill INTE äta! Vi vill SHOPPA!"
 
Tillslut svängde vi in på en gata där det kryllade av folk, vi hade kommit rätt. Hittade sammanlagt 7 toppar.
Ellen = överlycklig! 
Vi åt också glass, eller det var väl mer som sorbé. Smakerna hallon och choklad, fick det bli. Det var supergott ända tills hallonen tog slut. Chokladen var så stark, så jag fick slänga hela glassen!! :(
Ellen = ledsen! 
På kvällen gick vi upp till utkiksplatsen igen för att invänta mörkret. Det skulle förmodligen bli jättefina foton när staden lös upp. Vi vandrade runt hela slottet i kvällssolen och åh, så mysigt det var! Jag började bli ganska trött i benen så efter att jag hade tagit flera hundra foton var det dags att krypa ner i hotellsängen. 
 
Andra dagen startade med ännu mer gående, nu uppför en ännu högre utkikspunkt. Nu var det ångande varmt och jag kände mig som en 98-åring när jag stapplade uppför alla trappor. När vi kom ner, tog vi en titt på den stora saluhallen, där de hade såå mycket mat. På hela väggarna hängde det chili-frukter.
 
"Jösses, vad ska de ha allt till?!"
 
Jag köpte en nyckelring och en solfjäder. När vi kom tillbaka till gågatan köpte jag en till nyckelring. Jag vet inte riktigt vad det är med mig och nyckeringar..! I London köpte jag... hmm... Hur många var det? En.. två.. Jag tror att jag kommer upp i femtio. Minst. Denna kväll tillbringade vi också i kvällssolen, sittandes i gräset brevid floden. 
 
Nu var det dags för sista dagen! Vi gick till en ö, som låg mitt i floden, där de hade stora och fina parker, men också ett stort äventyrsbad utomhus. Där hängde vi från klockan tio till två. Det fanns stora rutchekanor, en pool där det kom gigantiska vågor (okej, kanske inte sååå stora) och det fanns många olika pooler där det hände en massa saker. Det skönaste var nog att sitta i vattnet, där det nästan var 40 grader. Haha, det passade ju bra eftersom det var så kallt annars! Det sista vi gjorde var att shoppa lite till i den STORA gallerian Westend. 
 
Herrejösses i himlen vad mycket jag har skrivit! Det kanske är dags för lite bilder nu! ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ida :)

Publicerad 2013-07-20 23:11:23

Men nu vill vi ju faktiskt se bilder på shoppingen också ;) :P

Svar: Haha då ska vi fixa det! ;)
Ellen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen, 17 år

Hej hallå! Vad kul att du har hittat hit. Här kan du läsa om min vardag som vanligtvis består av att skratta, fotografera, smaska på nybakade sötsaker, läsa och spendera pengar på kläder (även fast garderoben redan är överfull) Nu vet du lite om mig, varsågod att kika runt! Vill du kontakta mig? Mejla då till [email protected]!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela